Technické informace

 

Rozměry pneumatik
Značení
Nosnostní index
Rychlostní indexy pneumatik
Výměna letních pneumatik za zimní a naopak
Typy dezénů
Označení DOT
Dojezdové pneumatiky

 

Rozměry pneumatik

Jedná se o základní informaci, kterou je třeba zjistit při výběru nové pneumatiky. Udává se ve formátu např. „205/55 R16“ a tento rozměr máte uveden v TP.

Číslo 205 udává šířku pneumatiky a tato hodnota je uvedena v milimetrech.

Hodnota 55 udává profil pneumatiky, jedná se o percentuální vyjadření výšky bočnice pneumatiky, tedy o hodnotu 55 % ze 205 mm což je asi 113 mm.

Písmeno R značí radiální konstrukci pneumatiky a hodnota 16 udává vnitřní průměr pneumatiky, ten vždy musí být shodný s průměrem ráfku.

Jedná se o hodnotu v palcích (1“ = 2,54 cm). Na jedné nápravě by vždy měly být pneumatiky stejné značky, rozměru, konstrukce, atd.

 

Značení

Následující obrázek popisuje jednotlivé označení používané výrobcem (číslice označují šířku, profil, průměr a zátěžový index pneumatiky). Standardní rozměry jsou teoretické hodnoty platné pro novou pneumatiku.

 

 

Značení pneumatik

 

205 - nominální šířka pneumatiky v milimetrech (205 mm)
55 - poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech
R - typ konstrukce kostry („R“ radiální, „D“ diagonální, „B“ bias belted)
16 - nominální průměr příslušného disku v palcích - vnitřní průměr pneu
91 - index nosnosti (numerický kód "91" = 615kg) dle tabulky (viz příloha)
W - index rychlosti (kód abecedy "W" = 270km/h) dle tabulky (viz příloha)


Dále jsou na pneumatikách vyznačovány texty označující specifické vlastnosti:
TUBELESS - bezdušová / TUBETYPE = dušová
M+S, MUD+SNOW - (bláto+sníh) pneu určená pro zimní provoz
RF , XL, C REINFORCED - zesílená kostra pro dodávky
DOT 2401 týden a rok výroby pneumatiky (dvacátýčtvrtý týden, rok 2001)
OUTSIDE, INSIDE – vnitřní a venkovní bočnice
ROTATION – směr otáčení

 

 

 

Nosnostní index (load index)

Je hodnota, která určuje maximální nosnost (zátěž) jedné pneumatiky při rychlosti určené kategorií rychlosti za daných specifických podmínek.

Nosnostní index pneumatiky je udáván za rozměrem, např. ve tvaru "195/65 R15 95H", kdy hodnota nosnostního, nebo také hmotnostního indexu,
je 95 = 690 kg na jednu pneumatiku.

U indexu nosnosti platí, že vyšší hodnoty kryjí nižší. Pokud nevíte jakou hodnotu Ni máte na svém voze mít, podívejte se do velkého technického průkazu, nikdy nepoužívejte nižší hmotnostní index, než je zde uveden.
Vyšší Ni použít můžete, pneumatika ovšem bude mít tužší bočnici a jízda s takovouto pneumatikou může být méně komfortní.

Pro ukázku tyto dva příklady: 
LI v TP 500 kg / LI na pneumatice 600 kg SPRÁVNĚ 
LI v TP 600 kg / LI na pneumatice 500 kg NESPRÁVNĚ

 

   Přehled hodnot nosnostních indexů 

Přehled hodnot nosnostních indexů

 

 

Rychlostní indexy pneumatik

Kód z jednoho až dvou písmen indikuje maximální rychlost, kterou pneumatika dokáže vydržet po dobu 10 minut aniž by vzniklo nebezpečí.

Rychlostní indexy pneumatik

 

 

Výměna letních pneumatik za zimní a naopak

Obecně lze říci, že pokud dlouhodobě poklesne teplota pod +7 °C, měly by se nasadit zimní pneumatiky. Naopak, pokud je průměrná teplota vyšší jak +7 °C, zimní pneumatiky se kvůli svému složení rychleji sjíždějí a opotřebovávají, proto je vhodné opět nasadit letní pneumatiky. Kromě zimních a letních pneumatik existují také pneumatiky pro celoroční použití, které není třeba přezouvat, ale nevýhodou je to, že nemohou dosahovat takových jízdních vlastností jako pneumatiky specializované.

 

Typy dezénů

Rozlišujeme několik základních typů dezénů a to symetrický, asymetrický a směrový.
Symetrický - symetrickou pneumatiku je možno umístit na vozidle na libovolnou pozici.
Asymetrický - vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější a každá má svoji specifickou funkci. Obvykle vnitřní strana zajišťuje odvod vody a přenos záběrových a brzdných sil na vozovku. Strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu v zatáčkách. U asymetrických pneumatik nerozlišujeme pravou a levou pneumatiku, pouze má vždy označenou vnější a vnitřní stranu (outside, inside), kterou je třeba při montáži dodržet.
Směrový (šípový) - každá pneumatika má šipkou označen směr otáčení.

 

Typy dezénů

 

Dále se můžeme setkat např. s typem asymetrická směrová, která se používá na supersporty.

 

Označení DOT

První dvě čísla znamenají kalendářní týden a poslední dvě označení roku, ve kterém byla pneumatika vyrobena (např. 0609 – vyrobeno šestý týden roku 2009). Doporučujeme nepoužívat pneumatiky, které jsou na vozidle více jak 5 let.
Pneumatiky zimní se vyrábí v létě a naopak, berte tedy prosím na vědomí, že pneumatika stará půl roku je prakticky nová. Pneumatika nově vyrobená je skladována v tmavých a suchých skladech, kde nehrozí riziko poškození pneumatiky UV zářením. Je třeba si uvědomit, že DOT nemá vliv na homogennost pneumatiky nebo na její rozdílné jízdní vlastnosti. Pneumatika se začne reálně opotřebovávat až samotnou jízdou. Vliv na její opotřebení mají zejména faktory jako je UV záření, kvalita komunikace, stav podvozku vozu, nesprávné nahuštění pneu (zde je nutná pravidelná kontrola) a také styl jízdy řidiče.
Země původu:
V této problematice je důležité si uvědomit, že země původu pneumatiky není faktorem projevujícím se v její kvalitě. Výrobce zachovává všechny technologie a postupy ve všech svých závodech, tudíž jediný rozdíl spočívá v obsluze výrobní linky, která je samozřejmě všude obstarávána odborníky. Pokud se k Vám dostala nějaká informace, že pneumatiky stejného výrobce z určité země původu jsou lepší nebo horší, je to pouze fáma.

 

Dojezdové pneumatiky

Speciální konstrukce na dojezdových (tzv. run-flat) pneumatikách, spočívající v zesílené bočnici, vám umožní s těmito pneumatikami i jízdu s defektem. S takto poškozenou pneumatikou můžete jet až do vzdálenosti 80km a to rychlostí max. 80km/h. Poškozenou run-flat pneumatiku je třeba vyměnit, její oprava není možná. Lze montovat pouze na vozy s kontrolou tlaku v pneumatikách, v opačném případě byste nemuseli poznat, že máte defekt. Existuje několik kódů pro označení run-flat pneumatik, podle výrobce:
- Michelin - ZP
- Pirelli - RFT
- Continental - SSR, CSR
- Dunlop - DSST
- Bridgestone - RFT
- GoodYear - ROF

 

Rozšířené informace naleznete na: http://cs.wikipedia.org/wiki/Pneumatika